Üzüm ve ekonomik katma değeri üzerine

Üzüm, dünyadaki en sevilen ve en lezzetli meyvelerden biridir. Dünya üzüm üretiminin yaklaşık yüzde 71'i şarap, yüzde 27'si taze meyve, yüzde 2'si kuru meyve olarak değerlendirilmekte.



   
     Üzümü işleyerek elde edilen meyve suyu, sirke, reçel, şarap, pekmez ve reçineler gibi ürünler üzümlerin ekonomik değerini artırır ve üreticiye yüksek getiri sağlar. Bu katma değerli ürünler, her gruptaki tüketiciler tarafından tüm dünyada kabul görmektedir.
     Üzümden üretilen katma değerli ürünler diyabetin kontrolü, anemi tedavisi, ateş, göz bakımı, asidozun önlenmesi, kemik sağlığının ve diş bakımının desteklenmesi için faydalıdır.
Katma değerli ürünlerin raf ömrü, taze üzüm meyvelerinden daha yüksektir. Üzüm ürünleri yıl boyunca temin edilebilir.
     Avrupa'dan Asya'ya, Afrika'dan Amerika'ya her coğrafyada ihtiyaca cevap verecek kadar üretilmektedir. Çin 13 milyon tonluk üretimle, listede açık ara birinci.
     İtalya 7 milyon tonla ikinci sırada yer alırken, onu 6,7 milyon tonla ABD, 6 milyon tonla Fransa, 5,4 milyon tonla İspanya takip ediyor.
     Türkiye ise 4,2 milyon tonla üzüm üretiminde dünya altıncısı.
     Şimdi çarpıcı bir örnekle üzüm gibi bir üründen nasıl yüksek ekonomik katma değer elde edilebileceğine bakalım.
     Üzüm üretiminde dünya onuncusu olan Şili, taze üzüm ihracatında ise 1.3 milyar dolarlar birinci sırada. ABD, 1.1 milyar dolarla ikinci, İtalya 861 milyon dolarla üçüncü.
     Biz ise üretiminde dünya altıncısı olduğumuz üzümün ihracat cirosunda da aynı sıradayız. 2017'de üzüm ihracatından elde ettiğimiz gelir 603 milyon dolar.
     Türkiye'den 1.8 milyon ton fazla üretime sahip olan Fransa, 40 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirmiş. Bu, bizim üzüm ihracatından sağladığımız gelirin 560 milyon dolar altında demek. Şöyle bir bakınca üzüm ihracatında Fransa'ya göre daha fazla ekonomik getiri elde ettiğimiz görülebilir fakat işin aslı öyle değil çünkü Fransa üzümü bizim gibi taze olarak değil, şarap halinde ihraç ediyor.
     Üzümü işlemlerden geçirerek değerini arttıran ve şarap halinde ihraç eden Fransa, 2017'de şarap ihracatından 10.3 milyar dolar gelir sağlamış. 2017'de Türkiye'nin de aralarında olduğu dünyanın en büyük 10 taze üzüm ihracatçısının toplam ihracat değeri ise 6 milyar dolar...
     Amerika'yı yeniden keşfetmeye gerek yok, eğer bir ihracat ülkesi olmak istiyorsak yol haritası belli. Pek çok tarım ürününde dünyanın en büyük üreticileri arasındayız fakat elimizdeki altın madenini işleyemiyoruz. Artık tarladan tezgaha anlayışını bırakmamız lazım.
     Tarım ürünlerimize değer katabilirsek hem çiftçimiz hem ülkemiz kazanır.

Yorumlar