Sosyal Medya Eğlencenin Ötesine Geçiyor


Sosyal medya, artan dijital bağlantı ile gelişti. Filipinler, Brezilya, Meksika, Arjantin ve Birleşik Arap Emirlikleri'ndeki internet kullanıcıları sosyal medyada günde 3 saatten fazla zaman harcıyorlar. YouTube ve WhatsApp gibi küresel sosyal medya platformlarının yanı sıra Güney Afrika'da anlık mesajlaşma uygulaması olan Mxit ve Facebook'un Rus versiyonu Odnoklassniki gibi yerel topluluklar da dikkat çekiyor. Bu iletişim girişimlerinin sosyal etkileşim yönü bireylerin, iş dünyasının ve devletin birbirleriyle nasıl ilişki kurduğunu yeniden tanımlamaktadır.

İşletmeler pazarlama stratejilerini geliştirmek için sosyal medyadan yararlanıyorlar. Bir Facebook Business Fan Sayfası, Instagram'daki eğitici videolar ve ilginç kullanıcı deneyimlerini tweetlemek, tipik sosyal medya pazarlaması yaklaşımlarıdır. Yapay zekadaki son teknolojik gelişmeler müşterilere özel reklamların sosyal medya davranışlarına göre beslenmesini sağlıyor. Bireysel girişimciler sosyal medya yardımı ile kendi kendilerini markalaştırabilirler. En etkili moda tasarımcılarından biri olan Chiara Ferragni, moda kariyerine blog yazarlığı ile başladı. LinkedIn, kullanıcılarının iş piyasasında kendilerini tanıtması için değerli bir platform sağlar.

Oyun oynayarak 300 bin dolar kazanmak mümkün

Sosyal medya aynı zamanda yeni sektörler oluşturmanın ayrılmaz bir parçası olabilir. “Kullanıcı tarafından oluşturulan içerik” sektörünün canlanması, sosyal medyanın nasıl yeni iş fırsatları yarattığını göstermektedir. İnsanların başkalarının izleyebileceği video oyunları oynadığı bir web sitesi olan Twitch.tv, şu anda yoğun trafik açısından ABD'deki dördüncü en büyük web sitesi. Başkalarının izleyebileceği video oyunları oynayarak yılda 300.000 $ kazanabilirsiniz. Benzer şekilde, insanlar kısa video paylaşımı için dünya çapında en çok indirilen iPhone uygulaması olan TikTok'a kendi oluşturdukları eğlenceli videoları yükleyerek iyi bir yaşam sürüyorlar. İzleyiciler, video platformu üzerinden parasal hediyeleri seçmenlere gönderiyor.

30 milyondan fazla insan geçimini sağlıyor

Çin’in en popüler sosyal medya uygulaması olan WeChat, ürünleri WeChat hesapları aracılığıyla satan yeni bir mikro e-tüccar grubunu (“weishang”) beslemektedir. Bu mikro e-tüccarlar, Facebook'ta insanların fotoğraflarını / videolarını yayınladıkları gibi, uygulamanın yaşam etkinliği paylaşma sayfası olan “Anları” hakkında ürün bilgileri yayınlar. WeChat üzerinden bağlanan e-arkadaşlar potansiyel müşterileridir. İlgilenen müşteriler satıcıya mesaj atabilir veya yorum bırakabilir. Satıcılar WeChat'ta kişisel sohbetlerini izler ve genellikle uygulamanın yerleşik mobil ödeme sistemi aracılığıyla işlemleri bitirir. İnsanlar, Taobao.com veya JD.com gibi e-ticaret platformlarına başvuracakları belirli bir ürünü düşündüklerinde başvurma eğilimindedirler. Ancak, WeChat üzerinden satın alma, e-arkadaşlarınızın yayınlarına göz atarken ve ilgilendiğiniz ürünün bir parçasıyla karşılaştığınızda gerçekleşir. 2017'de, Çin'deki bu sosyal medya bağlantılı e-ticaretin pazar büyüklüğünün 50 milyar dolardan fazla olduğu tahmin edildi. Bu tür girişimcilik faaliyetleri sayesinde 30 milyondan fazla insan geçimini sağlıyor.

Hükümetler de sosyal medyadan yararlanıyor

Buna karşılık, 2019 Dünya Kalkınma Raporunda da vurgulandığı gibi, dijital teknolojileri kamu yönetimine dahil ederek proaktif olabilirler. Popüler sosyal ağlar aracılığıyla önerilen yeni düzenlemeler hakkında kamuoyu görüşlerini toplayan, canlı tweet atma, araştırmaya değer sosyal medya çözümleridir. Amerika Birleşik Devletleri'ndeki Enerji Bakanlığı, halkla şeffaf ve zamanında iletişim sağlamak için geniş sosyal medyadaki varlığından övgüler aldı. Dahası, sosyal medya, hükümetlerin doğal afetlere cevap verme konusunda daha esnek olmalarını sağlar. Hükümetler, felaketlerden önce uyarıları yaymak ve sosyal platformları yeni 911'e dönüştürmek için sosyal medyadan yararlanıyor. Kasırgalar Meksika'ya çarptığında, sosyal medya etkilenen bireyleri veya toplulukları devlet yardım kuruluşlarına bağlayan etkili bir araç oldu.

Sosyal medyanın riskleri

Kolay içerik oluşturma ve sosyal medya aracılığıyla dağıtmanın ters tarafı yanlış bilgi riskidir. Sosyal medyadaki içerik nadiren geleneksel medyada olduğu gibi gerçeklerin kontrolüne, kaynak doğrulamasına ve editoryal gözetimine tabidir. Aldatıcı bilgilere cevap verirken, birçok hükümet artık kötü niyetli kullanıcıları engellemek ve sahte veya uygunsuz bilgileri filtrelemek için sosyal medya platformlarına ihtiyaç duyuyor. Bilgi paylaşımını kolaylaştıran sosyal medya, geleneksel medyaya uygulanabilir serbest konuşma ve ifade kısıtlamalarından muaf tutulmamalıdır. Platformlar ayrıca itibarlarını ve güvenilirliklerini korumak için yanlış ve zararlı bilgiler ortaya çıkarmak için teşvik edilir. Ancak, zararlı bilgileri tanımlarken net bir çizgi çizmek zor. Almanya şimdi “nefret dolu konuşmayı” silmek için sosyal platformlara ihtiyaç duyuyor. Hükümetler ayrıca sosyal medyadan eleştiriyi politik muhaliflerden veya ortalama vatandaşlardan filtrelemelerini isteyerek düzenleyici gücü kötüye kullanmama konusunda da dikkatli olmalıdır.

Copyright: Rong Chen (The World Bank)

Yorumlar